جديد

الاثنين، 10 مارس 2014

الموبايـــــــل ( نص مسرحي تعليمي للشباب )




(3)


==== في نفس اللحظة يتجه الشاب السادس .. ( نادر ).. عند سماعه كلمة نوره ،ماهر يشير لأحمد بقرب نادر .. و أنه يشك أنه سمع حوارهما قدم عليهم نادر و هو يحمل موبايله الحديث .. و سألهم عن سر وقوفهما وحدهما في ركن الغرفة .. ضاحكا ضحك أيضا ماهر و أحمد .. و غيرا الموضوع، تمشى نادر في الغرفة و هو يكتب على الواتس أب .. مبتسما.. ثم خرج من الفصل نظر أحمد إلى ماهر مشيرا على نادر قائلا : ** / هاهاهاهاها ..
صاحبتنا نوره بتكتب على الواتس أب .. هو دلوقتي نوره.. وبكرة هتعرف بنفسك لما يجي يصوت هنا..
ويقول الحقووووووووني
***/ يصوت !!!! إزاي و ليه؟ هو أنت ناوي تكشف نوره يا إبليس؟.. أقصد نادر؟ **/ أمال أربيهم إزاااااااي؟ لازم يتربوا.. تعالى أوريك صورة شيماء و هناء و مها .. في الموبايل.. تعالى
*/ وريني يا أخويا وريني
 ** / شوف .. دي صورة هناء في عيد ميلادها.. ودي مها في البسين.. و دي صورة شيماء و هي ......... شاااااااااايف ؟!!! ..
 بس فيه واحدة دخلت المجموعة اسمها جديد عليا.. بس على مين ؟..
انا هأعرفها يعني هأعرفها صورتها أهه
 ***/ يخرب بيتك يا حيوان.. دي صورة منى أخت ماري جبتها منين؟ قولي بسرعة لأحسن أفضحك
===يرتبك أحمد.. و يحاول إسكات ماهر .. و يجذبه من ذراعه للخروج من الفصل وينجح في تهدئته ونسمع صوت مشاجرة خارج الفصل.. يخرج الباقون .. ما عدا عليا... مازال ممسكا بالصورة و يقول فيها شعرا و تخرج من جانب المسرح ( ندى ) .. بنت محجبة جميلة.. صوتها رقيق تحدثه من خلفه و هو متجه إلى الشباك يتكلم و هي ترد عليه.. دون أن يلتفت إليها
*/ هو/ نفسي تكلميني... هم مرتين بس اللي اتكلمتي معايا فيهم.. فاكراهم؟
**/ هي / طبعا فاكراهم ... المهم أنت تكون فاكرهم
*/ كنتي عنيفة معايا.. كلامك صعب يتقال لواحد بيحب **/ أنت حسيت بصعوبته علشان هو مش على هواك بس لو فكرت فيه شوية.. هتلاقيني صح ميه المية * / فاكره كنتي بتقولي ليا إيه ؟
== هي تقول ((( أولا لازم تعرف إيه هو الحب.. و أننا في سن مراهقة.. يعني بنفهم الحب على مزاجنا.. واللي بيريحنا بنعمله من غير ما نفكر في عواقبه.. و مبنعرفش الحب الحقيقي إلا بعد المراهقة.. هو أنت نسيت كلام المدرسين.. و الأدباء و علماء النفس ولا إيه؟ وبعدين بعد الكلام في الموبايلات هيكون لقاءات.. تبادل صور.. تسجيل صوتي و فيديو.. ... الخ .. تفتكر دي أخلاق كويسة.. و تتمنى انها تكون في أختك؟ .. ولا حتى عروستك في المستقبل؟! ! تفتكر لو أنا قلت لك بحبك.... هتنساها بعد الزواج.. بالعكس هتظن دايما أني كنت بقولها لغيرك .. وتعيش الشك وكمان إيه اللي يخليك متأكد أني فعلا مقلتهاش لحد غيرك قبلك ؟
===زرقاء اليمامة المصرية===

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق